חיפוש

דרכים לשימור מבנים בישראל

שימור מבנים, כשמו כן הוא, תהליך בו מבצעים פעולות שונות על מנת לשמר מבנה היסטורי ששרד כולו או בחלקו.

פעולות אלה מבוצעות על ידי אדריכל מומחה אשר בוחן את החומרים, את המקומות בהם צריך לחזק את המבנה וכיוצא בזה.

שואלים את עצמכם למה בעצם עושים את זה? אתרים היסטוריים רבים בארץ ובעולם מהווים עדות אחרונה לאירועים חשובים שקרו בעבר.

ההיסטוריה היא חלק מהותי מאיתנו וחשוב שנספר אותה ונתייחס אליה.

שימור אתרים היסטוריים מאפשר למבקרים להגיע לאתרים שונים, ללמוד מהם ולהחכים.

 

דרכים לשימור

שימור הקיים

הדרך הטובה ביותר בו נוהגים להשתמש כל עוד אפשר היא לשמר את הקיים. בשיטה זו לא מוסיפים שום דבר, לא ממשיכים לבנות קיר שנשבר, לא מוסיפים אזור ולא עושים שום פעולה של בנייה מחדש. הפעולות שנעשות הן פעולות של חיזוק המבנים ששרדו מתוך ניסיון להתאים את החומרים לחומרים שהשתמשו בהם בעבר.

 

שיקום

בדרך זו משתמשים במבנים ששרדו אבל מוסיפים להם בנייה חדשה – בוים להם גג, ממשיכים את הקירות ועוד. על ידי שיקום מוצלח יהיה ניתן להשתמש במבנה לצרכים יומיומיים של אנשים.

 

שחזור

מטרת השחזור היא ליצור מחדש בצורה מדויקת חלקים ממבנה היסטורי שלא קיימים כדי שישלימו חלקים ששרדו. בוחרים לשחזר מבנה כשיש חשיבות למשמעות ההיסטורית שלו וכשיש תיעוד שיכול לעזור לשחזר. על מנת לשחזר באופן מדויק נעזרים בהיסטוריון. יש שחזורים שמצריכים הריסה של חלק מהמבנה ששרד, אך נמנעים מכך ככל האפשר.

 

בנייה מחדש

במצבים בהם המבנה ההיסטורי לא קיים אך יש תיעוד בשבילו ניתן לבצע בנייה מחדש. אחד המקרים הנפוצים בהם משתמשים בדרך זו הוא כשלוקחים חלק ממבנה קיים למוזיאון אך רוצים להשאיר עדות למבנה במקום האמיתי שלו – במצב זה בונים מבנה חדש בצורה של העתקה בשביל להציב אותו במקום המבנה המקורי.

 

נגישות

חשוב להקדיש כמה מילים לנגישות כיוון שהיא קשורה בצורה הדוקה לנושא זה. באתרים רבים תוכלו למצוא כיום נגישות כמעט מלאה לכיסאות גלגלים וכיוצא בזה – ניתן לראות שבילים סלולים באתר, מעקה ועוד. כשמתכננים אתר נגיש מתחשבים במבנים ההיסטוריים הקיימים ומשתדלים להציב את השבילים במקום בהם היו שבילים בעבר. חשוב להתעקש על נגישות באתרים אלה גם אם זה בא על חשבון חלקים מהאתר ההיסטורי, כיוון שלכל האוכלוסייה מגיע להיות חלק מהלמידה והביקור החוויתי באתר.

 

סיכום

שימור מבנים זו פעולה שנעשית על ידי אדריכל על מנת לאפשר לאתרים היסטוריים להיות נגישים לקהל הרחב וכתוצאה מהצורך לחזק אותם כדי שישרדו לשנים רבות. ישנם מספר סוגים של שימור – שימור בלבד, שחזור, בנייה מחדש ושיקום. לכל מקום יש צורך בפעולות אחרות, אך מובן שקיימת עדיפות עליונה לשימור הקיים בצורה מלאה.

 

חתימה על מסמך

אולי יעניין אותך גם