חיפוש

היתר בנייה בישראל – למה זה כ"כ קשה?

פעמים רבות התהליכים הבירוקרטים במדינה דורשים זמן רב, כך גם היתר הבנייה.

נתחיל בלהבהיר מהי משמעותו של היתר הבנייה.

היתר הבנייה הוא למעשה רישיון לבצע שינוי בנכס שבלעדיו הבנייה תחשב פלילית.

לא כל שינוי מצריך היתר בנייה, אלא רק שינויים משמעותיים שיוצרים הבדל משמעותי בנכס.

על מנת להגיש בקשה להיתר בנייה יש ליצור תוכנית בנייה יחד עם אדריכל.

את התוכנית עם כל המסמכים הרלוונטיים מגישים לוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

נשמע קל לכאורה, אבל זוהי רק ההתחלה.

ההליך עוד ארוך ועלולים להיווצר בו הרבה מחסומים וסיבוכים.

בכתבה הבאה נסקור את שלבי התהליך ואת המקרים בהם הוא עלול להפוך להיות ארוך ומייגע.

 

שלבי ההליך

הגשת בקשה

בבקשה צריך להיות מסמכים שקשורים למבנה – הגדרת שימוש המבנה, פירוט חומרי הבניין, אחוזים של שטח הבנייה ועוד. חשוב שתשקיעו בהכנת הבקשה כיוון שזה עלול לקבוע האם תקבלו אישור.

 

בדיקה טכנית

הוועדה המקומית תבדוק את המסמכים ובמידה והיא תאשר יש צורך לשלם מקדמה. לאחר התשלום הבקשה תעבור לבדיקה של מהנדס הוועדה. חשוב לציין שלעיתים הוועדה תבקש השלמה של מסמכים חסרים – זה מעין שלב ביניים שמאפשר לכם להתארגן מחדש.

 

בדיקת המהנדס

המהנדס עובר על הפרטים בבקשה ומחליט אם לאשר אותה. במידה והוא אישר עוברים לשלב הסופי.

 

הדיון בוועדה

לאחר אישורו של המהנדס יתקיים דיון בוועדה על פרטי הבקשה. במידה והיא תאשר המבקש יידרש לשלם סכום מסוים, משתנה בין רשויות מקומיות, ואז יקבל היתר בנייה שרלוונטי לשלוש שנים בלבד.

בשלבים לעיל הוצג התהליך הקצר ביותר שיקרה במידה ותקבלו אישור בכל שלב. גם התהליך הקצר ביותר עלול לקחת לפחות חודש, כיוון שיש המון גורמים שצריכים לאשר את הבקשה. השלבים הרבים מאריכים את התהליך ומעכבים אתכם. כמו כן, יש מצבים בהם הוועדה מתעכבת בין שלב לשלב בשל עומס בפניות וכך אתם מתעכבים לשווא.

 

סיבוכים בהליך

למעשה בכל שלב אתם עלולים להיתקל בסירוב לבקשה שלכם. במידה ונתקלתם יש לכם מספר ימים מוגדרים להגיש ערעור. הערעור יגיע לוועדה והיא תדון בו. מובן שתהליך שכולל ערעורים ודיונים נוספים מתארך מאוד ועלול להגיע לחודשים רבים. בנוסף, יש פעמים בהם הוועדה תחליט לתת לכם תנאים לאישור – כלומר, אם תשנו דברים מסוימים בתוכנית הבנייה היא תיתן לכם אישור. במצב זה עדיף שתקשיבו לדברי הוועדה, במיוחד אם כבר ערערתם פעם אחת.

 

לסיכום

תהליכים בירוקרטים במדינת ישראל נמשכים זמן רב בשל השלבים הרבים הכרוכים בהם. בקשה להיתר בנייה היא תהליך ארוך, במיוחד אם חלים בו סיבוכים. חשוב לציין ששווה להשקיע את הזמן לקבלת היתר בנייה במידה ופרויקט הבנייה חשוב לכם או משתלם לכם, אבל אם הפרויקט לא ממש משמעותי כדאי שתנסו לשנות אותו לכזה שלא מצריך היתר בנייה.

 

מבנה בבניה

אולי יעניין אותך גם