חיפוש

 5 טיפים לגידול ירקות בבית

עוד לפני הקורונה, טרנד חדש הלך וצבר תאוצה ופופולריות בקרב בעלי מרפסות וגינות רבים – גידול ירקות בבית.

הטרנד, שקיבל מקפצה רצינית בתקופת הקורונה, עובד בקרב כל אחד בעל פיסת אדמה קטנה – גינה רחבה או מרפסת בעיר.

גידול ירקות בבית מתאפשר בכמה שיטות ודרכים, אך בכולן בסוף מתאפשר למגדלים לאכול ירקות ופירות אורגניים, טבעיים ובריאים בגידול עצמי.

 

גידול ירקות בגינה או המרפסת בבית

אם היינו שואלים, סביר להניח שאנשים רבים היו מעדיפים לאכול ירקות ופירות שהגיעו מהגינה או המרפסת האישית שלהם. היכולת לדעת שאנו אוכלים אוכל טבעי, אורגני ובריא (וכזה שאף אחד לא ריסס או דישן בחומרים בלתי מזוהים) היא מדהימה. עם זאת, הגידול דורש הבנה מסוימת וידע בתחום. לכן, ריכזנו עבורכם 5 טיפים לגידול הירקות שלכם בבית.

 

לבחור את החנות הנכונה לקנות ממנה ציוד

גידול ירקות בבית מצריך ציוד. בין אם מדובר בגידול באדניות, באדמה או בתהליך של הידרופוניקה, חשוב שתקנו את הציוד במקום בו לא רק יהיה את המגוון הנדרש לכם, אלא גם תוכלו להתייעץ עם מומחים ולהתאים את הקנייה לגודל המרפסת/ הגינה, הגידולים הנבחרים והעונה.

 

לבחור את הירקות הנכונים

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שקיימים ירקות של קיץ וירקות של חורף. רוב הירקות משתייכים רק לאחת מהקבוצות, מלבד ירקות מסוימים שניתן לגדל (באיכות משתנה) לאורך רוב השנה. ירקות של חורף לרוב הם ירקות עליים (חסה, כוסברה, מנגולד, תרד, בצל ירוק..) ירקות שורש (בצל, שום, תפוח אדמה..) ופירות מסוימים, כמו תות שדה. לעומתם, ירקות הקיץ הם למשל הבטטה, אבטיח, דלעת, פלפלים ועוד.

 

מיקום מנצח לגידול

אחד היתרונות הגדולים בהידרופוניקה ובשיטות הגידול השונות הם שגם שטח מרפסת לא גדול יהיה מצוין לגידול ירקות. הבנת המיקום נובעת משמש ישירה – גידול ירקות דורש מינימום של 3 שעות שמש ישירה. זמן מופחת יתאים לגידול שורשים ועלים, אך לא באופן אידאלי.

 

מרווחים נכונים בין שתילות

אחד הטיפים החשובים שניתן להעביר הלאה הוא לשים לב למרווח השתילה. זהו עיקרון חשוב במיוחד לאור העובדה שאנו לא רוצים שהגידולים ילחמו עם הגידולים הצמודים אליהם על משאבים (חומרי דישון ומים). לגידולים שונים מרווחי שתילה שונים, לדוגמה – מרווח השתילה של פלפלים הוא כ45 ס"מ, בעוד גידולי עלים ושורשים שונים (בצל ירוק, שום, פטרוזיליה וכוסברה) נדרש לממוצע של 15 ס"מ.

 

דישון והזנה

השתילה הראשונית נעשית בעזרת קומפוסט והזנה טובה, אך היא זקוקה, כמו הגידולים, לתחזוקה שוטפת ותגבור. ישנם תכשירים רבים ומגוונים שיכולים לעזור בכך. התייעצו עם החנות לגבי התדירות והמינון בהתאם לתכשיר שרכשתם.

 

לסיכום

גידול ירקות בבית לא מצריך שטח גדול, הבנה מוגברת באנטומיה של הצמח או את כל הזמן שלכם. עם קצת מחקר והקפדה, תוכלו לאכול מהגינה שלכם.

 

סלסלת ירקות

אולי יעניין אותך גם