חיפוש

הכירו את סגנון העיצוב הברלינאי – הבאוהאוס!

הוא נחשב לאחד מסגנונות הבניה והעיצוב הרלוונטיים ביותר לתקופתנו, אבל יש הטוענים כי כלל לא מדובר בסגנון בנייה, אם כי במיתוס, הבאוהאוס. על שם מי הוא קרוי ואיך הוא בא לידי ביטוי, הלכה למעשה בימינו? כל התשובות לפניכם. 

 

באוהאוס – האמת שמאחורי המיתוס

כולם מדברים עליו כאילו מדובר בסגנון בנייה ועיצוב ברלינאי. זאת לא טעות אבל גם לא בדיוק האמת. הסגנון קרוי על שמו של בית ספר שקם בגרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה ופעל 14 שנים לפני שסגר את שעריו. בשנות פעילותו, הנחיל בית הספר ערכים מודרניים ששמו את התיעוש במרכז – בניית ריהוט וחפצים מעוצבים, אך בעלות זולה וטשטוש קווי המתאר בין אמנות לאדריכלות.

נשמע לכם מוכר? כנראה שביקרתם לאחרונה באיקאה וסגנון הבאוהאוס הוא למעשה סגנון בינלאומי שמגיש למעמד הבינוני את האפשרות ליהנות מחלל מעוצב היטב, על מגש של כסף. ואם השילוב בין אמנות והיסטוריה גרם לכם להתגעגע לברלין, תוכלו למצוא כאן https://myberlin.co.il המון מידע מרתק אודותיה.

עיצוב ברלין

מברלין לזירה הבינלאומית

אחרי שהעמדנו דברים על דיוקים, אפשר לבחון כיצד הסגנון הברלינאי הפך למושג בינלאומי שניתן לפגוש גם בזירת הנדל"ן המקומית, אבל לא רק. המושג מתאר אדריכלות מודרנית, בינלאומית ולא מתאמצת – מבני טיח נטולי קישוטים עם מרפסות מעוגלות, שילוב חומרים חדשים עם טכנולוגיות בנייה פורצות דרך, המתכנסים לכדי עיצוב מופשט התחום במצולע כלשהו וחללים פתוחים ששמים במרכז את האדם וחשיבות החלל לשירות צרכיו.

 

הבאוהאוס בעיצוב הביתי

עיצוב ביתי בסגנון באוהאוס מתייחס לחללים פתוחים ופונקציונאליים, המתכתבים זה עם זה וכוללים ריהוט ואביזרים גיאומטריים בתבניות חוזרות, אם כי לא בהכרח באופן סימטרי, שמטרתם לנצל את החלל בצורה מיטבית. למרות הפשטות בהחלט יש כאן אמירה עיצובית, אך אם היא הופכת עמוסה, מקושקשת או מסובכת לתפעול, חטאתם לרעיון.

 

הלכה למעשה – איך סגנון הבאוהאוס בא לידי ביטוי בזירה הביתית?

תכנון החלל: תכנון פונקציונאלי כך שלכל רהיט או אביזר מטרה ייעודית שנועד לשרת את האדם, תוך דגש על חללים פתוחים, תקרות גבוהות ושימוש באור טבעי לתחושת זרימה הרמונית.

ניצול החלל: היפכו אזורים כמו גג הבית, מרפסת אורבנית וכו' שנוטים לשמש כמחסן מזדמן, לגינה הידרופונית שאיננה עמוסה מדי.

ריהוט ואביזרים: אוהבים אמנות? וולקאם, רק חשוב להקפיד על בחירת פריטים המתכתבים עם החלל (הדפסים גאומטריים למשל) או סותרים אותו בצורה מובהקת כאמירה עיצובית. מבחינת ריהוט, יש עדיפות לריהוט תעשייתי ושילוב בין חומרים שונים – ברזל, עץ, זכוכית וכיו"ב.

לסיכומו של דבר, סגנון העיצוב הברלינאי הוא אולי מיתוס, אבל הוא חי ובועט ואי אפשר להתווכח עם זה. זהו אחד מסגנונות העיצוב והבנייה הלוהטים ביותר והוא שומר על מעמדו מאז שהגיח לאוויר העולם, אז מי אנחנו שנתווכח?

עיצוב ברלין

אולי יעניין אותך גם