חיפוש

7 כללי עשה ואל תעשה בעיצוב חללים מסחריים

חלל מסחרי הוא מרחב בלתי נדלה ליצירתיות עיצובית. אולם דווקא החופש הזה ליצור ולהעז עלול לפגום בתוצאות העסקיות. איך לרתק את הלקוח בלי להסיח את דעתו? איך נכון לספר את סיפור המותג באמצעות קירות ואביזרים? במאמר זה תמצאו שבעה כללי עשה ועל תעשה בעיצוב חללים מסחריים, על בסיס ניסיון רב שנים במגוון עצום של תחומי מסחר ותעשייה בישראל.

 

עשה: תנו לערכי המותג לעצב את החוויה

חלל מסחרי הוא לא רק בית עסק, הוא קודם כל סיפור. לקוח פוטנציאלי שבוחר להיכנס לחלל בוחר, במודע או שלא, להשתתף בסיפור. "המותג של העסק, החברה או הארגון בעלי החלל המסחרי הוא המקום הראשון להתחיל איתו בפרויקט העיצוב" כך אומר לנו גורם בכיר ממשרד אדריכלות "סטודיו 180". (למידע נוסף)

 

הנה כמה שאלות שימושיות:

  • מהם שלושת הערכים המרכזיים של המותג?
  • כיצד כל ערך יכול לבוא לידי ביטוי יפה, חגיגי ומדויק בחוויית השהייה בחלל?
  • כיצד כל ערך יכול לבוא לידי ביטוי בחוויית הרכישה של מוצרים ושירותים?

 

אל תעשה: אל תסיחו את דעת הלקוח ממה שחשוב באמת

עיצוב מעולה של חללים מסחריים הולך על הקו הדק שבין לעניין ולרתק את הלקוח, בלי להסיח את דעתו מהפונקציונליות של בית עסק: להיכנס, לבחור, לקנות, לשלם ולצאת.

הצבת פריטי נוי, צבעים ססגוניים או ריבוי טקסטים יעוררו את עניין הלקוח אולם עלולים גם להסיח את דעתו מפעולת הקניה.

הקדישו מחשבה כיצד להעשיר את החוויה של הלקוח, בלי לבלבל אותו.

 

עשה: הפכו לימון ללימונדה

חללים מסחריים באים לעיתים עם אלמנטים מובנים שעשויים להיות בעייתיים, כגון עמוד קונסטרוקטיבי עבה ומגושם או ציוד של בית העסק שתופס מקום גדול מדי בחלל ועלול להפריע לתנועה סדירה של עובדים ולקוחות.

כאן העיצוב יודע לבוא עם פיתרון יצירתי שיהפוך את החולשה לחוזקה. איזה שימוש יכול להיות לעמוד שיהפוך אותו לייחודי ומעניין? כיצד ניתן לנצל את "עמודיותו" כדי להעניק ללקוחות חוויה עשירה יותר?
ובנוגע לציוד שתופס מקום – כיצד אפשר לתלות אותו בצורה שתחמיא לבית העסק וגם תהיה פרקטית לצרכי העובדים המשתמשים בציוד?

 

אל תעשה: חלוקת החלל אמורה לתרום להרמוניה, לא לפגוע בה

חללים מסחריים על פי רוב מחולקים לחללי משנה. לכל חלל משנה יש מהות שונה ותפקיד ייחודי, אולם עיצוב נכון משמר קו אחיד והרמוני בין החללים השונים במתחם. כדאי וראוי שתהיה שפה עיצובית שונה לחלל משנה, אולם המומחיות כאן היא לייצר זיקה בין חלל המשנה לבין יתר החללים, בחומרי הגלם, בצבעוניות, באביזרים, בטקסטים ובכל אלמנט אחר העומד לרשותכם.

 

עשה: שאבו השראה מחללים מסחריים דומים

סיירו בבתי עסק מתחרים או הפועלים בתחום דומה לשלכם, אשר תנועת הלקוחות בהם מלמדת על הצלחה (או שאתם יודעים על הצלחה עסקית ממקור אחר). בחנו היטב את העיצוב וכיצד הוא תורם לחוויית השהייה במקום, ולחוויית הרכישה של מוצרים ושירותים. רשמו תובנות ורעיונות שעולים בכם תוך כדי הסיור.

 

אל תעשה: העובדים הם חלק משמעותי מהחוויה. אל תתעלמו מהם

מערך העובדים הוא חלק מהסיפור של המקום. עיצוב נכון של חלל מסחרי לוקח את העובדים בחשבון ומשלב אותם בקונספט הייחודי שנבחר. הנראות של העובדים, הבגדים שלהם, הציוד בו הם משתמשים, אופן התנועה שלהם בחלל ואפילו השיחה שלהם זה עם זה – כולם מהווים חלק מהחוויה של הלקוח השוהה במקום. ולכן, התכנית העיצובית חייבת לתת מענה לנושא זה.

טיפ: ככל שהעובדים ירגישו שייכים לסיפור המותג, וירגישו את עצמם חשובים בהצלחה של החלל העסקי להפוך מבקרים סקרנים ללקוחות משלמים, כך יהיה קל יותר לחבר אותם לקונספט העיצובי ולהפוך אותם לשחקני צוות מועילים ופרודוקטיביים.

 

עשה: תאורה המשתלבת ואף מכוונת את מסע הלקוח

התאורה בחלל המסחרי שלכם היא אחד מרכיבי המפתח החשובים ביותר בחוויית השהייה במקום. הקדישו זמן ומחשבה בתכנון מערך התאורה. התאורה משמשת לסימון דרך, ומכאן חשיבותה ב"מסע הלקוח" העובר בתוך החלל המסחרי. מעבר למהות והפן העיצובי של התאורה עצמה, היא גם משמשת להדגשה של כל עיצוב הפנים של החלל. גם לאזורים מעומעמים יש תפקיד עיצובי מהותי, מכיוון שהפינות החשוכות מושכות את תשומת לב הלקוחות הסקרנים.

בכל מה שקשור בגופי תאורה מעוצבים, ההמלצה היא לבחור גופי תאורה המקיימים זיקה לערכי המותג. גופי התאורה הינם חלק לא קטן מהקונספט העיצובי ו"הסיפור" של החלל. לא בכל חלל מסחרי מתאימים גופי תאורה יוקרתיים, למשל, או גדולים ואמנותיים – לעיתים דווקא גופי תאורה פשוטים ומינימליסטיים יתאימו יותר. הכלל הוא לבחור גופי תאורה, וכל פריט עיצובי אחר במקום, על פי התאמה לקונספט ולערכי המותג.

חנות בגדים

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים לעיצוב הבית
עיצוב פנים
4 טיפים לעיצוב הבית

איך מתחילים לעצב את הבית? זאת שאלה גדולה שיש עבורה לא מעט תשובות, אבל לפני שנענה עליה, עלינו להבין לאיזה כיוון אנחנו רוצים ללכת, ואיזו

קרא עוד »
עיצוב פנים עם וילונות
עיצוב פנים
עיצוב פנים בעזרת ווילונות

מי שמבין דבר או שניים בעיצוב, יודע שהפריטים הקטנים הם אלו שמקנים את האווירה הסופית והמרשימה בכל חלל. עובדה זו התגלתה לנו לאחרונה, כשחקרנו את

קרא עוד »