חיפוש

מה ההבדל בין פינוי בינוי לבין תמ"א 38

המערכת שלנו התמלאה בימים האחרונים בהודעות שנשלחו מצד גולשים שביקשו לדעת פרטים אודות הליך התמ"א 38 ופינוי בינוי. השאלות שהופיעו שם גרמו לנו להבין שיש בלבול בקרב הציבור שנוגע לשני ההליכים. לכן, החלטנו להוציא מדריך מקיף שיציג בפני כל דורש את ההבדל שבא לידי ביטוי בין השניים. הישארו כאן ותגלו את הפרמטרים והאלמנטים שמבדילים בין השניים.

 

הגדרה – תמ"א 38

בחרנו להציג בפניכם את ההגדרות של כל אחד מההליכים, כדי שניתן יהיה להכיר בהם לעומק. הליך התמ"א 38 מתקיים בבניינים רבים ברחבי הארץ. מדברים עליו הרבה בישיבות של ועדי בית ובישיבות ממשלתיות. מדובר בעצם בהליך שנקרא תכנית מתאר ארצית. התוכנית יצאה לפועל לפני כמה שנים, כדי לחזק בניינים ישנים שקיימים בישראל ולהפוך אותם לעמידים בפני רעידות אדמה. שכן, זה ידוע שצפויה להתרחש רעידת אדמה קשה מאוד בישראל בשנים הקרובות. ראוי לציין כי ההליך אינו מצריך הרס של הבניין כולו, אלא רק ביצוע חיזוקים במבנה. דיירים שיבחרו בהליך זה, צפויים לקבל כל מיני הטבות, למשל:

  • תוספת של 25 מ"ר לדירה שתעבור שיפוץ
  • מרפסת
  • חניה
  • מחסן

הגדרה – תמ"א 38

הגדרה – פינוי בינוי

פינוי בינוי הוא הליך נפוץ גם כן שמתרחש כחלק מפרויקט של התחדשות עירונית. לפני כמה שנים חוקק חוק פינוי בינוי שקבע שהליך יהרוס בניינים חדשים (תוך פינוי הדיירים כמובן למקום חלופי). לאחר הריסת הבניין, ייבנה בניין חדש ומודרני שיתאים לתקני הבנייה המחמירים והעדכניים. נסביר בקצרה שחוק פינוי בינוי הסמיך את מדינת ישראל להכריז על אזורים מסוימים שייחשבו כאזורים בשיקום או מבנים שמצריכים שיקום דחוף. גם כאן הדיירים צפויים לקבל הטבות שונות, כאשר החשובה ביותר שבהן היא קיומן של תשתיות חדשות בבניין.

 

אז מה ההבדל בין השניים?

ההבדל העיקרי שבא לידי ביטוי בין תמ"א 38 לבין פינוי בינוי נוגע למצב המבנה. שכן, בהליך של תמ"א, השלד של המבנה נשאר. בזמן שבפינוי בינוי, הבניין כולו נהרס לחלוטין, עד אפר. אפשר למצוא עוד הבדלים קטנים בין השניים, אבל אלו מינוריים לעומת ההבדל העיקרי שהוצג כעת.

 

כך תדעו מהו ההליך המתאים לבניין שלכם

החוק קובע אילו בניינים יכולים לעבור הליך של פינוי בינוי או תמ"א. כך שאין מדובר פה בבחירה של הדיירים. אנו ממליצים לכם לפנות לחברה שעוסקת בתחום, כדי שזו תבדוק עבורכם את הזכאות לאחד מההליכים. לאחר שתעשו זאת, תוכלו ליידע את שאר הדיירים ולהתחיל בהליך שישנה את חייכם לטובה.

 

השורה התחתונה – עכשיו אתם מומחים בהתחדשות עירונית

כעת אתם יודעים מה ההבדל העיקרי שבא לידי ביטוי בין הליך פינוי בינוי לבין תמ"א 38. בשלב זה נותר לכם רק לבחון מה ההליך שמתאים לבניין שלכם ולעשות כל שביכולתכם כדי ליישם אותו בהקדם האפשרי.

השורה התחתונה – עכשיו אתם מומחים בהתחדשות עירונית

אולי יעניין אותך גם